Ukrajna uniós csatlakozása politikai témaként jelenik meg Magyarországon. A közvéleményt és a politikai elemzéseket is figyelik. Friss kutatások mutatják, hogy sok magyar nem hiszi, Magyarország egyetértene Ukrajna EU-tagságával. A Fidesz szavazótábora is egyre bizonytalanabb, ezt Hann Endre vezetésű kutatások bizonyítják.
A körülmények gyorsan változnak. Egy új politikai szereplő, Magyar Péter, felbukkan, és növekszik a népszerűsége. Ez jelezheti, hogy Orbán Viktor mögötti támogatás is csökken.
Ukrajna uniós tagsága nem csupán politikai döntés. Ez gazdasági hatásokkal jár, mert az ukrán és a magyar gazdaság egyre közelebb van egymáshoz. Ha Ukrajna csatlakozna az EU-hoz, a regionális kereskedelem és gazdasági kapcsolatok is átalakulnának. Egyes közgazdászok szerint ez erősíti a közép-európai együttműködést, míg mások a versenyképesség romlásától tartanak.
A politikai döntéseket az EU irányai is befolyásolják. A közvéleménykutatások azt mutatják, hogy a baloldali pártok – az MSZP és a Momentum – inkább támogatják Ukrajna uniós csatlakozását. A jobboldali pártok, különösen a Fidesz, óvatosabbak.
A jövő kihívásai között szerepel az információ és a kommunikáció. Az internet, a közösségi média és a hagyományos médiák egyaránt fontosak a politikai diskurzusban. Az információs hadviselés és a hamis adatok hatása nagy, ahogy az ukrajnai helyzet is mutatja.
Ez a tény arra utal, hogy Ukrajna EU célpontja nem csupán stratégiai kérdés. Szociális és gazdasági kihívásokat is jelent. A társadalom, a pártok és a kormány is készen kell álljanak arra a politikai térképre, amely Közép-Kelet Európa jövőjét alakítja.