A csütörtökön érkezett level azt jelezte, hogy 287 iskola kapott azonos fenyegetést. Az üzenet bombariadóra és európai terrorcselekményekre utalt. A helyszínen elvégezték az ellenőrzést, és a tanítás folytatódott. Az iskolavezetők eldöntötték, hogy hazaküldik-e a gyerekeket. Ez a helyzet fizikai és lelki hatással van a diákokra.
A riasztás után fontos, hogy a szülők és a tanárok higgadtan viselkedjenek. A szakpszichológus Kalamár Hajnalkával folytatott beszélgetés arra mutatott, hogy a felnőttek viselkedése befolyásolja a gyerekeket. Ha bombariadó történik, a tanároknak nyugtató szóval kell elhárítaniuk a félelmet. A rövid és határozott üzenet segít a gyerekeknek, akik sebezhető helyzetben vannak.
A pszichológus elmondta, hogy a gyerekek személyisége szerint reagálnak a fenyegetésekre. A perfeccionista vagy melankolikus gyerekek gyakrabban szorongnak, míg mások könnyebben megbirkóznak a helyzettel. A családi háttér is befolyásolja a reakciókat. Ha a szülők pánikolnak, a gyerekek viselkedése hasonló irányt mutat.
A rendőrség gyorsan és nyugodtan lépett fel. Az ő beszédmódjuk is segített a helyzet kezelésében. Az iskolákon kívül a szülőknek is fontos a szerepük. Szóba kell hozniuk az esetet a gyerekekkel, figyelve az érzéseikre. Ha a gyerek nem akar beszélni, a csendet is el kell fogadni.
Az életkor is számít a reakciókban. A kisiskolások érzelmei gyakran szabályozatlanok, míg a kamaszok esetében a szorongás kezelése eltérő lehet. Néhányuk vicces vagy könnyed módon reagál.
Az otthoni csoportok online üzenetei is hatással vannak a gyerekek lelki állapotára. A pánik és a hamis információk fokozhatják a feszültséget a közösségekben.
A közoktatás keretében a váratlan események feldolgozására kell felkészíteni a tanulókat. A pedagógusok és a szülők mind arra tanítják a gyerekeket, hogy figyeljenek egymásra és támogassák egymást. Az iskolai megbeszélések segítenek a gyerekek szorongásának csökkentésében és a biztonságérzet kialakításában.
Ezek az események rámutatnak, mennyire fontos a tanárok és a szülők közötti együttműködés. A megfelelő szó és az egymás iránti odafigyelés segít abban, hogy a gyerekek kevésbé féljenek és jobban bízzanak a környezetükben.