Túl sok időt töltenek a gyerekek képernyők előtt: Vissza a könyvekhez és a tollakhoz!
Szerző: Michael R. Bloomberg / Bloomberg Opinion
Az elmúlt húsz évben az iskolai körzetek adófizetők pénzét pusztán a laptopokra és más eszközökre költötték. Ezekkel az osztálytermet szerették volna felszerelni. Az elképzelés egyszerű volt: a diákok így készülnek majd a digitális jövőre. Azonban a tanulók még mindig elmaradnak a fontos készségek elsajátításában. Nem csak az olvasás, írás és a matematika számít. A társas kapcsolatokra is nagy szükség van.
Ma az iskolák mintegy 90%-a ad laptopot vagy táblagépet a tanulóknak. A diákok ezt használják, de egyre több időt töltenek a képernyő előtt. A szociális készségeik romlanak. A tesztpontszámok is alacsonyak. Nyolcadikos diákok közül csak 28% teljesít jól matematikából. Olvasásban a siker aránya 30%.
A tizenkettedikes tanulók esetében a helyzet hasonló. A statisztikák szerint 24% a jó matekos, míg 37% erős olvasó. Az amerikai diákok más országokhoz képest egyre tovább maradnak.
A technológia ígérete
Az osztálytermekbe került laptopok mögött sok szakember állt. Kormánytisztviselők és tanácsadók azt remélték, hogy az eszközök segítik a tananyag gyorsabb megértését. Ezekkel a gépekkel a diákok önállóan tanulhatnak. A cél az volt, hogy jobb eredményeket érjenek el. Mindezt egy modern tanulás támogatása érdekében tették.
Egy másik oldalról a számítógépgyártók is érdekeltek voltak. Az eszközöket elterjesztve nyereményhez jutottak. Amikor 2011-ben a Google bemutatta a praktikus Chromebookot, az iskolák könnyen fogadták az új irányt. Egy Google-vezető egyszer azt kérdezte, hogy miért tanulják a diákok a másodfokú egyenletet, ha rákereshetnek. Ugyanígy kérdezhetné ma valaki, hogy miért írjanak a gyerekek esszét, ha egy chatbot megírhatja helyettük a mondatokat.
A tanulás alapjai
A válasz egyszerű. Az alapvető készségek elsajátítása az első lépés. Ezek az alapok segítik a kritikus gondolkodást és a problémamegoldást.
Valamikor én is abban bíztam, hogy a számítógépek megoldják az iskolai problémákat. Ma már jobban hiszek abban, hogy a tanárok hozzák létre a kapcsolatot a tanulókkal. Egy jó tanár közvetlenül segít új ötletek megértésében. A gépek nem tudják pótolni ezt az emberi kapcsolatot.
Gondoljon csak vissza a saját tanulmányaira. Sok tanár adott nehéz feladatokat és inspirált. Mi lenne, ha kevesebb tanárt hallgatott volna, és több időt töltött volna képernyő előtt? Valószínűleg nem érte volna el ma ugyanazt a szintet.
A számítógépek mértékletes használata időnként segíthet, különösen otthon. Az intenzív képernyőhasználat azonban sokszor rontja a teljesítményt. Egy COVID-19 utáni felmérés szerint a diákok több mint negyedük naponta öt órát töltenek képernyő előtt. Sok esetben játékokkal, amik nem fejlesztik a szükséges készségeket. Egyes hagyományos órák – mint a művészet, a zene vagy az idegen nyelv – szintén a képernyőhöz közelednek.
A megoldás felé vezető út
Kutatások azt mutatják, hogy a régi módszerek – a papíron való olvasás és írás – jobb eredményeket hoznak, mint a digitális tanulás. A két évtizednyi vizsgálatok azt fedték fel, hogy a laptop használata könnyen elvonja a figyelmet. A diákok emiatt gyakran elkalandoznak az órán. Egy tanulmány megállapította, hogy a diákok akár húsz percbe is kerülnek vissza a tanulásra. Ha háromszor egy napra belemerülnek egy videójátékba, az az egy óra tanulás elvesztését jelenti.
Az online tartalom gyakran zavaró. Sokszor nem megfelelő anyag fér hozzá az iskolai szűrőkhöz. Az az idő, melyet régen könyvolvasásra, rajzolásra, vagy osztálytárssal való játékkal töltöttek, most a képernyő előtt múlik. Ez a változás a társas készségek jelentős csökkenéséhez vezet.
A tanóra nagy részét a képernyők uralják. Ez az elszigetelt gyermekkori élménnyé alakítja a tanulást. Az ilyen élmények összefüggésbe hozhatók a növekvő szorongással és depresszióval. Ezek az állapotok komoly, sőt akár életveszélyes következményekkel is járhatnak.
Egyes iskolaigazgatók már látják a mobiltelefonok órai használatának hátrányát. Ügyes lenne, ha az osztálytermi számítógépek használatát is újragondolnák. Például a laptopokat zárható helyiségbe lehetne tenni. Így pontosabb és rövidebb idejű használatot tennének lehetővé.
Az iskoláknak a szülőknek is el kell mondaniuk, mennyi időt töltenek a gyerekek eszközök előtt.
A technológiai eszközök használata az osztálytermekben nem hozta meg a várt eredményeket. Közben nagy összegeket költöttek a diákokra és az adófizetőkre. Az iskolavezetők, igazgatók és tanárok most fontolóra kell vegyék egy radikális ötletet. A gyerekeknek több időt kellene tölteniük a hagyományos taneszközökkel – könyvekkel és tollakkal – mint a laptopokkal vagy táblagépekkel.
Michael R. Bloomberg a Bloomberg LP alapítója és többségi tulajdonosa. Ő vezette a Bloomberg News anyavállalatát, és megalapozta a Bloomberg Philanthropies-t.