Manila, Fülöp-szigetek — Tavaly a Fülöp-szigetek művész gazdaságának értéke nőtt. Az érték 1,94 billió peso volt. 2023-ban ez 1,78 billió peso volt. A növekedés pontosan 9%-os. Az idővel a számok is egyre vonzóbbá válnak!
A PSA adatainál maradva a gazdaság még előző évben is emelkedett. 2022-ben az érték 1,62 billió peso volt. Pár év alatt a növekedés kézzel foghatóvá vált. Úgy tűnik, a szektor nem maradt a régi kereteken belül, hanem új utakat talált.
De most jön a meglepetés. A kreatív rész a GDP-ből 7,3%-ot alkotott tavaly és 2023-ban is. A részarány nem változott, míg a pénz értéke nőtt. Ez különleges képet ad.
Mi alkotja a kreatív gazdaságot? Az ágazat magába foglalja az audiovizuális médiát, digitális termékeket, reklámokat, kutatást, művészeti tevékenységeket és a szórakozást. Ezek a részek a gazdaság pár oldalát erősítik: az anyagi eredményeket és a művész értéket.
A legnagyobb rész, 33%-ot képviselve, a képek és szimbólumok csoportjából jön. Ez pontosan 640,29 milliárd peso. A reklámok és a kutatás 21,4%-ot, azaz 414,53 milliárd pesot alkotnak. A digitális termékek 20,6%-kal, 398,95 milliárd pesoval szerepelnek.
A kreatív iparban dolgozó emberek száma is nőtt: most 7,51 millióan dolgoznak, míg korábban 7,23 millió ember foglalkozott ezzel az ágazattal. Ez 15,4%-ot jelent a Fülöp-szigetek összes foglalkoztatottjából. A hagyományos kifejezési formák, mint a néptánc és a helyi kézművesség, szintén erős jelenlétet mutatnak, hiszen 36,6%-ot tesznek ki a kreatív szektorban.
Mielőtt túl gyorsan ünnepelnénk a számokat, emlékezzünk arra, hogy a PSA az adatokat egy próba kutatásból adta ki. Az adatok még javítás alatt állnak. A kérdés marad: folytatja-e a Fülöp-szigetek kreatív gazdasága ezt a növekedést? Az idő fogja eldönteni.