NASA új technológiája csökkenti a repülőgépzajt
- március 27-én, napfelkelte után, Bill Rieke felszállt a Phoenix közelében lévő reptérről. Ő NASA pilóta, és egy kék-fehér Learjet 25-ös repült. Az első teszt alatt a gép fogazott élű fúvóka viselését próbálta ki. A clevelandi Glenn Kutatóközpont tudósai készítették a fúvókát. A cél: kevesebb zaj a motorból, így jobb élet a környékieknek.
A zaj csökkentésének útja
A NASA Glenn Kutatóközpont az 1950-es évektől kutatja a motorzajt. Az első sugárhajtású utasszállítók okozták a zajt. Az 1960-as évek motorjai kicsit csendesebbek voltak. A légiközlekedés nőtt, mégis maradt a probléma. A 1970-es évek kutatásai indították a NASA-t és a motorgyártókat, hogy új megoldást keressenek.
A kutatók észrevették, hogy a katonai repülők fúvókáján lévő téglalap alakú bemélyedések a hőlátogat csökkentették a hangt. A 1990-es években Dennis Huff és társai megállapították, hogy a fogazott – vagy chevron – fúvóka a jobb megoldás.
A chevron fúvóka tesztje
NASA megkérte a General Electric-ot és a Pratt & Whitney-t, hogy készítsenek tab és chevron típusú fúvókákat. A Glenn Egyedi Aero-Acoustic Propulsion Laborban végeztek teszteket 1997 tavaszán. A mérések azt mutatták, hogy a chevron fúvóka csökkenti a zajt.
Az ipari szakemberek óvatosak voltak; aggódtak a motor teljesítményére. 1998-ban a NASA 14 motoros tesztprogramot támogatta. A chevron fúvóka mindössze 0,25%-kal csökkentette a tolóerőt, de ez lépés volt előre.
2000 szeptemberében a kutatók megszervezték a Learjet repülést a chevron fúvókák kipróbálására. Huff értesítette Rieke-t, hogy március végére repülés kezdődik. Nyolc hétük volt a felkészülésre.
A teszt menetlése
A NASA Glenn Akusztikai Osztálya együtt dolgozott a Langley Kutatóközponttal és az arizonai Honeywell-lel. A repülések 2001. március 26. és 28. között zajlottak az Estrella Sailportban, Phoenix közelében. A tesztpilóták folyamatosan mérték a zajt, miközben a módosított motor működött.
Rieke és csapata március 25-én megérkezett az Estrellába a Learjet-tel. Másnap a Langley és a Honeywell munkatársai segítettek. Az alapzaj adatokat pontosan rögzítették.
A repülés alatt többféle chevron fúvókát használtak. A mérések azt mutatták, hogy a gép közelítésekor a zaj hasonló, de amint elhagyta a repülőteret, a zaj alacsonyabb volt.
Egy mérföldkő
A Learjet repült GE J-85 motorral. A teszt egyszerre zajlott a Honeywell turbófanos Falcon 20-assal. Az eredmények erősítették a korábbi megfigyeléseket. Hamarosan, 2002 elején, az FAA tanúsította a GE CF34–8 motort, mely ezt a technológiát használja.
A chevron fúvóka ma már elterjedt. Modern repülőgépek, mint a 737 MAX és a 787 Dreamliner, is ezt alkalmazzák. Így csökken a zaj a reptér környékén.
A NASA Glenn, Langley és a Honeywell csapatai díjat kaptak. Ez a díj elismerte az új megoldást. A chevron fúvókák bevezetése javítja a környék lakóinak életét.