Az ősi tengerenjárók: A Fülöp-szigetek népei már 40 ezer évvel ezelőtt is hajókat építettek
Fülöp-szigeteki emberek építettek hajókat. Ezek a népek és az ISEA-szigeteki lakosok régen tudtak tengerre menni. Dr. Fuentes és Dr. Pawlik kimutatták ezt. Ők a Manilai Ateneo Egyetem Szociológiai és Antropológiai Tanszékén dolgoznak. Kutatásuk 2025 áprilisában jelent meg az Archaeological Science: Reports folyóiratban.
A technológiai fejlődés új perspektívái
A kutatók megfigyelték, hogy az ISEA térség szigetei soha nem kapcsolódtak Ázsiához. Itt nem volt földhíd vagy jégtakaró. Mégis, a régészeti leletek ősi emberi otthonokra utalnak. Ezek a leletek rövid szókapcsolatokban mondják el, hogy az óceáni átkelések titka rejtve maradt. Erre az okra a fa és a rost, mint szerves anyag, ritkán él tovább az időben. A Fülöp-szigetek, Indonézia és Kelet-Timor lelőhelyei azt mutatják, hogy a régi tengerészeti tudás hasonlít a későbbi technikákhoz.
Tények és leletek
Kőeszközök mikroszkópos vizsgálata bizonyítja a növényi anyagok feldolgozását. Az anyagok körülbelül 40 ezer évesek. Az elemzés mutatott nyomokat a kötelek, hálók és csomók készítéséhez. Mindoróban és Kelet-Timorban ásást végeztek. Ott nemcsak mélytengeri halak, mint a tonhal és a cápák maradványait találták. Találtak halászati eszközöket, erre pedig horgokat, csalikat és hálósúlyokat is nevezhetünk. A leletek közel állnak egymáshoz: a nagy halak maradványai is, és a megfelelő eszközök is. Ezek a kapcsolatok mondják el, hogy erős és jól megmunkált kötelekre volt szükség a halak fogásához.
A hajóépítés technológiai újítása
A leletek azt mutatják, hogy ezek az emberek szerves anyagokból építették hajóikat. Hajóikhoz növényi kötél szolgált. Tudásuk a tenger használatában egyetlen szóban írja le: gyakorlatiasság. A kutatók érvelnek így: az óceánon nem sodródtak a bambusz tutajokon, hanem a jól képzett emberek irányították őket. Ezek az emberek eljutottak távoli szigetekre, és a mély víz sem volt akadály.
Kutatások és projektek
Ilin-szigeten több évnyi terepmunka indította el a kérdést. A Cebu Egyetem szakemberei is részt vettek a munkában. Az Első Hosszútávú Nyílt Tengeri Hajózási Projekt elindult. Céljuk az anyagok egyszerű tesztelése volt. Modelleket készítettek és kipróbáltak. Eredményeik mutatják, hogy az ősi ISEA-térségben a tengerhez fűződő kapcsolat szoros volt. Ezeket az embereket most is megérthetjük, hiszen lelkükben él a régi hagyomány. Az ókori filippínóiak és szomszédaik igazán jó kezekkel építették a hajókat.
A kutatók a media.research@ateneo.edu címen várják a megkeresést. További információ a archium.ateneo.edu oldalon érhető el.