Franciaország üzleti klímája pozitív irányt mutat, ha az új statisztikákat vesszük alapul. Márciusban az üzleti hangulat indexe folyamatosan emelkedett: először 96, majd 97 lett. A kiskereskedelmi szektorban ez különösen észrevehető, ahol a vezetők többet várnak a jövő tevékenységeitől és megrendeléseitől. Az eredmény egyszerűen jól jön, de van itt egy bonyolultabb réteg is.
Az építési és szolgáltatási ágazatokban a helyzet stabil, és a kilátások is javulnak. Az ipar területén viszont a külföldi megrendelések száma csökken. A munkavállalók hangulata enyhén javult – márciusban három ponttal nőtt –, de még messze van a hosszú távú átlagtól. Francia gazdaság jelei szerint eljött a mélypont, és a következő hónapokban lassú javulás várható. A GDP az utolsó negyedévben 0,1%-kal zsugorodott, míg az első három hónapban a növekedés a 0%- körüli értékhez tapasztalható.
Képzeld el, hogy az amerikai kormány vámot vet az európai árukra. Ez a változás hat az exportokra, a vállalati bizalomra, a munkahelyek létrejöttére és a befektetésekre. Franciaország költségvetési politikája szigorodott, hiszen 0,7%-os korrekcióra van szükség a közszolgáltatások hiányának csökkentésére. A hazai adósság 6%-ról 5,4%-ra csökken 2025-re. Az INSEE becslése szerint a családok reáljövedelme 0,4%-os csökkenést mutathat, és a vállalkozások értékét is 0,9%-kal érintheti a változás.
A hosszú távú kamatlábak emelkedése, a német büdzsé könnyítésének hatása nyomja a vállalatokat és a háztartásokat. A munkapiaci nehézségek továbbra hatnak a családok bizalmára, ami magas megtakarítási arányokban tükröződik. A jövő előrejelzése egy 0,6%-os GDP-növekedést ígér 2025-ben, míg 2026-ra 1%-os emelkedést várnak. Franciaország növekedési üteme így elmaradhat az európai átlag mögött.
Összességében a helyzet vegyes. Az optimizmus jelen van, de még sok kérdés marad. A következő két év nem feltétlenül teszi Franciaországot az első választássá egyesek számára.