Vörös lámpa áthajtás figyelmeztető rendszer fejlesztése Minnesota államban
A járművek áthajtanak a piros lámpán. Ez súlyos ütközéseket okoz. A balesetek anyagi károkat okoznak, és életveszteséget is hoznak. Az autók sok védelmet kínálnak. A sávelhagyás figyelmeztető és fékasszisztens segít. Ezek a rendszerek nem ellensúlyozzák a piros lámpa áthajtását. A kutatás célja az volt, hogy a forgalmi lámpák időzítését a GPS adatokhoz kapcsolja. Így a vezetők figyelmeztetést kapnak, mikor közelednek a piros lámpához.
A probléma
A piros lámpa áthajtás sok baleset és haláleset okává válik. A rendőrség ellenőrzései csökkentik a balesetek számát. Az ellenőrzés sok erőfeszítést igényel. Meg kell találni a módját, hogy a vezetők időben értesüljenek a veszélyről. A projekt célja egy olyan rendszer létrehozása volt, amely figyelmezteti a figyelmetlen sofőröket. Ennek eredményeként kevesebb baleset és biztonságosabb utak várhatók.
Mit valósítottunk meg?
A kutatók egy egységet helyeztek el egy kereszteződés mellett Scott megyében, Minnesotában. Az egység az útszéli szenzorok alapján működik. Az autó GPS chippel rendelkezik, és szoftver irányítja. A szoftver értesítéseket vár a helymeghatározásról, a sebességről és a lámpák fázisáról. Az autó adatai és a lámpák időzítése egy rendszerbe olvadnak össze. Ez a rendszer hozta létre a figyelmeztető rendszer alapját.
Ezt követően a fejlesztők szoftvert készítettek. A szoftver egyszerű üzeneteket ad: zöld, sárga vagy piros. Ezek az üzenetek a fedélzeti laptop képernyőjén jelennek meg. Victor Lund, a St. Louis megyei közlekedési mérnök így szólt: "A piros lámpa áthajtása sok súlyos balesethez vezet. Ez a technológia figyelmezteti a vezetőket, és segít csökkenteni a baleseteket."
A rendszer működése
A jármű közeledik a kereszteződéshez. A rendszer az üzenetekkel jelzi a sofőr számára a teendőt. Zöld esetén folytathatja az utat. Sárga esetén jobb, ha lassít. Pirosnál gyors leállás szükséges. A szoftver mikroszimulációkkal is kipróbálva lett. Az útteszteknél a rendszert ismételten aktiválták.
A figyelmeztetések 500 méter távolságon belül jelennek meg. A képernyőn színes körök mutatják az üzenetet. A kutatók rögzítették az adatokat. Az előrejelzések alapján a rendszer hatékonyságát gazdasági szempontból is vizsgálták. A számítások a kereszteződések 640 jelzőlámpáját, és a járművek 10%-ának felszerelését vették alapul.
Eredmények
A tesztek igazolták, hogy a rendszer pontos figyelmeztetéseket küld. Amikor az autó közelített, a rendszer előre jelzett a fékezés szükségességére. A szoftver a helyzetet a sebesség és a lámpa fázisa alapján döntötte el. A rendszer figyelmeztette a sofőröket, mielőtt a veszély bekövetkezett volna.
A gazdasági számítások szerint a balesetek csökkenése, a szabálysértések ritkulása, az útkarbantartás költségeinek mérséklése és a forgalom javulása több millió dollár megtakarításhoz vezethet. Évente mintegy 7 000 baleset kerülhet el ezzel a rendszerrel.
A jövő
A kutatók további támogatást kérnek a projekt második fázisához. A fejlesztett technológia eltér a jelen piacon lévő megoldásoktól. A következő kutatások arra törekednek, hogy az időjárási körülményeket, a vezetési szokásokat és más tényezőket is figyelembe vegyék. Terveik között szerepel több autó felszerelése, több kereszteződésen való tesztelés, és különböző vezetési magatartású sofőrök megfigyelése is.
További információ
A projekt hivatalos weboldalán több részlet, valamint a végső jelentés (PDF) is elérhető. A kutatás összefoglalója letölthető PDF formátumban.